FÅ MER UT AV MØTENE !
Mange bedrifter har ikke utviklet noen strategi og policy for møteaktivitetene sine.

- Møtestrategi og møtepolicy mangler: Blant de beslutningstakerne som deltok, oppga 63 % at de ikke kjenner til bedriftens samlede kostnader for møter og konferanser. Hele 47 % av de spurte bedriftene har ikke utviklet noen strategi for møter og 58 % har ingen uttalt møtepolicy.
- Hvis det finnes en policy, er den ikke alltid så effektiv: Valg av konferansested er den hyppigst forekommende komponenten i møtepolicies og finnes hos 61 % av bedriftene som har en policy. Dette til tross for at destinasjonen ikke nødvendigvis har noen avgjørende betydning for kostnaden. Definerte kostnadsnivåer er kun med i 28 % og Direktiver om hvilke arrangører som skal benyttes nevnes bare hos 23 % av bedriftene som har en møtepolicy.
- Ved å bruke færre konferanseformidlere, reduseres kostnadene: Av bedrifter som jobber med konferanseformidlere, mener 40 % at det ligger et sparepotensial i å konsolidere til færre eller til én formidler. Det gjennomsnittlige sparepotensialet ved konsolidering til færre konferanseformidlere, er 8 %.
- Sparepotensialet utnyttes ikke: Til tross for at bedriftene er klar over sparepotensialet, oppgir hele 44 % at møter ikke er et prioritert område sammenliknet med andre kostnader. I 39 % av tilfellene skyldes det mangel på helhetsansvar i bedriftene for å arrangere og følge opp nettopp møteaktiviteter.
– Undersøkelsen viser at mange bedrifter ikke innser hvilke kostnader de har og hvilket sparepotensial som finnes for møter og konferanser, sier Michael Schüller, Vice President for Meetings & Events i American Express Europa. – Ledelsen i den enkelte bedriften bør utforme retningslinjer for hva møter og konferanser er til for og avklare hvilke budsjettrammer som gjelder, fortsetter Michael Schüller.