BADMINTON ER SOMMERSPILLET

– Nesten hvert femte sommerspill vi solgte i fjor var et badmintonsett. Badminton er campingplassenes sport nummer én.
[cleeng_content id=»727323206″ description=»For å lese mer, må du betale en liten leseravgift.» price=»0.99″]Det er et morsomt spill for hele familien som krever minimalt med forhåndskunnskaper og forberedelser, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema.
I fjor solgte kjeden nærmere 25 000 sommerspill og spillsett til nordmenn.
– Nordmenn spiller betydelig mer med racket enn med kuler og piler, ikke minst fordi det er en del racketspill å velge i etter hvert. Det er kjapt og greit å ta med seg et myktennis- eller strandtennissett til stranda, og det koster minimalt, sier Fredriksen.
 
Til OL
Noen tar badminton mer seriøst enn som camping- og strandhygge. Norges Badminton Forbund organiserer over 5000 medlemmer i rundt 100 klubber.
Også proffene har friere tøyler enn i andre idretter.
– Det geniale med badminton er at det ikke finnes noen aldersbegrensninger. Her kan 12-, 30- og 60-åringer spille mot hverandre hvis de er på omtrent samme nivå. Du kan konkurrere i singel eller double. Kvinner og menn kan spille sammen, sier Sophie Thorell i Norges Badminton Forbund.
Badminton har vært offisiell OL-gren siden 1992. Sara Blengsli Kværnø skal til OL i London i sommer, som den første kvinnelige badmintonspilleren fra Norge noen gang.
Kulene kommer
Krokket er annen klassiker som fortsatt er en av bestselgerne blant sommerspillene. Men hittil i sommer ligger spillet et stykke ned på lista over de mest populære sommeraktivitetene.
– Jeg tipper krokket kommer til å klatre på lista utover i juli. I fjor og året før var det blant de mest populære sommerspillene året sett under ett, sier Tommy Fredriksen i Biltema.
Også krokketspillerne har sitt eget forbund. Nylig ble det arrangert norgesmesterskap i grenen golf-krokket.
– Også kulespillene har noe veldig demokratisk ved seg. Alle kan være med, og det gjør dem populære. Nylig tok vi boccia og boule inn i sortimentet vårt, og det har slått veldig godt an, sier Biltema-sjefen.
[/cleeng_content]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *