HOTELLSTJERNER BLIR VIKTIGERE

kloverhotel
Kløver Hotel i Sauda har i 2014 gjennomført en betydelig oppgradering og er tildelt 4 stjerner av Norsk Hotellklassifisering.

I følge en undersøkelse av TNS Institute, på vegne av  den tyske hotellorganisasjonen DEHOG,  om relevansen av ulike informasjonskilder for å velge et hotell, orienterte 47 prosent av privatreisende basert i Tyskland seg mot den offisielle stjerneklassifisering. Dermed har andelen av stjernefølgere økt med mer enn 6 prosentpoeng sammenlignet med TNS undersøkelse fra 2008.
I samme periode, økte online gjestevurderinger til den nest mest populære kilde til informasjon for hotellets gjester etter personlige anbefalinger av venner og bekjente. Mens det i 2008 bare 26 prosent av fritidsreisende som konsulterte online gjestevurderinger for å velge et hotell, er antallet doblet i 2014 til 52 prosent.
Question1
Resultatene bekrefter at i tider med stadig flere gjestevurderinger på internett, mister ikke klassifiserte hotellstjerner verdi, men får økt relevans. I et hav av subjektive meninger trenger gjesten mer enn noen gang en objektiv tredjepartsvurdering. Resultatene av undersøkelsen viser dessuten at hotellstjerner og gjestevurderinger ikke – som ofte antatt – konkurrerer, men utfyller hverandre.
I Norge er det ikke etablert en offisiell stjernemerkingsordning, men Norsk Hotellklassifisering har vært en pådriver siden 2007 og har klassifisert over 50 hoteller på frivillig basis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *